CO TANČÍME
-
arabský styl RAKS SHARKI – zrodil se ve 20 letech minulého století z lidového tance baladi. Vyniká od svého předchůdce baladi velkolepějším využitím jeviště. Začal se používat dvojdílný kostým a závoj. Přidaly se prvky baletu a začaly se výrazně používat ruce a trup. Zavedla se choreografie a tančí se na špičkách nebo v lodičkách s podpatkem. Pro Raks Sharki je typické citlivé vnímáni rytmů a izolace prvků.
-
indický tanec – Tento tanec se původně tančil jen v chrámech a na královském dvoře. Znázorňuje různé příběhy a další témata z indické védské literatury. Obsahem a cílem každého tance je chválit a uctívat Boha. Ve védské kultuře byla tanečnice připravována již jako mladá dívka. Byla přijata do chrámu, kde dostala vzdělání a vše potřebné. Když dospěla, byla zasvěcena jen službě v chrámu (provdána za boha). Z té doby také pochází zvyk mít při tanci na sobě tradiční svatební šperky.
-
turecké tance – historicky vychází z cikánského tance. Turecký tanec je velice temperamentní, energický, radostný a vášnivý. Jsou pro něj charakteristické výrazné pohyby boků, intenzivní bubnové sólo, smyslné pomalé pohyby a tanec se závojem.
-
Hagala – folklórní tanec z oblasti Marsa Matruh (Egypt). Je to námluvní tanec z pouště, kdy tanečnice tančí pro svého budoucího manžela.
-
orientální flamenco – kombinace Flamenca a orientálního tance. Temperamentní tanec s uchvacujícími rytmy a přesto ženský. Neoddělitelnou součástí jsou rafinované prvky s vějířem. Důležitá je obuv – stačí lodičky se širokým podpadkem. Na vršek top nebo body, širokou sukni.
- tanec s vějíři
- tanec se závojem – od 16. století patřil v Tunisku, Egyptě a Turecku ke každému aristokratickému dvoru vysoce vzdělaný harém. Harémové milenky ovládaly filosofii, prózu, zpěv, hru na několik hudebních nástrojů a tanec. Do jejich repertoáru patřil i noblesní tanec se závojem. Později v Evropě balet a moderní tanec vnesly do tohoto tance složité krokové variace a hlavně bravurní manipulaci se závojem.
- harémové tance
-
tanec se svíčkami – působí magicky, pomáhá zklidnění a může být zakončen meditací. Tanec se svíčkami má mnoho podob. V Tunisu a Alžírsku je tančen s podnosem, který se nosí na hlavě a svíčky jsou rozestavěny do spirály. V Egyptě se na svatbách tančí palácový tanec s mnohaposchoďovým svícnem na hlavě. Tento svícen symbolizuje manželství s četnými potomky.Tanec se svíčkami v miskách je převzat z původně indického náboženského tance k uctění mrtvých.
-
saidi s holí (Raks Al Assay) – folklórní tanec. Said je region v jižním Egyptě. Vznikl tam tanec zvaný saidi. Při tomto tanci se jako pomůcka využívá hůlka. Původně to byla bambusová hůl a sloužila k pohánění velbloudů. Tanec s holí nebo hůlkou tančí ženy i muži. V mužském tanci se jedná o napodobování boje se zbraní. Je to tvrdší tanec. Ženy tento tanec používaly jako druh flirtu. Na egyptském venkově nebyly dívky tolik omezovány v kontaktu s muži jako ve městě. Dívka si během tance vzala od muže hůl a tančila okolo něho. Hůl si kladla na rameno, boky a kroužila s ní v ladných krokových variacích. Pakliže se muž k dívce příliš přiblížil, roztočená hůl mu připomněla patřičný odstup.
-
tanec s činelkami
-
tanec se šavlemi
-
show belly dance (fusion a fantasy styly)
-
a další
Text převzat z www.studioslunce.com
NĚKOLIK ZÁKLADNÍCH TANEČNÍCH RYTMŮ
2/4
AYUB D…/ D.T. SAUDI(khaleegy) D..D/..T.
MALFUF D..T/..T. FELLAHI DkTk/DkTk
4/4
MAKSOUM D.T./..T./D…/T… SAIDI D.T./..D./D…/T…
8/4
CHIFTETELLI ARAB. D…/T.T./..T./T…/D…/D…/T…/….
S ČÍM TANČÍME
- závoj – rozměry 110×220 cm
- hůlka – délka cca 1m (dle výšky postavy)
- vějíře – průměr 30cm, pokud možno oboustranné
- svíčky – 2ks – naplněné voskem do poloviny (např.BRISE)
- prstové činelky – 4ks
- šavle
- křídla Issis